Dine gæster er forandrede
På 2 velbesøgte BENT BRANDT-seminarer satte Julia og Anne-Sophie Lahme de nye trends på restaurant- og kantineområdet – og på vores madvaner generelt – ind i et tankevækkende perspektiv. Det blev synligt, hvor meget corona-tiden har forandret vores ønsker og forventninger, når vi går ud og spiser, og hvor lidt og hvor meget snakken om plantebaserede spisevaner påvirker vores madvaner.
Den nye økonomi
Før talte vi om oplevelsesøkonomi. Nu hedder det opmærksomhedsøkonomi. Det er ’MIG’, der er i fokus. Restaurantgæsten kræver service i øjenhøjde, og en menu uden god, personlig bejening betragtes som dyr i forhold til stedet, der med opmærksomhed serverer samme kvalitet til samme pris. En udfordring for en branche, der mangler personale med passion.
Vi shopper ikke mere – vi støtter
Danskerne har penge og bruger penge, men nu skal det give mening at bruge dem. Vi støtter lokalt, ildsjælene og dem, der gør dét, vi synes er ’rigtigt’.
Bæredygtighed er ikke længere en mulighed
Bæredygtighed er en nødvendig forudsætning for din forretnings fremtid! Ikke kun råvarerne på tallerkenen, men også selve tallerkenen, medarbejderomtanke m.m. Du er nødt til at tage stilling – og fortælle om de tiltag, du gør.
Fællesskabet – men hvordan?
Efter corona-isolationen søger vi flokken. Ved langborde, delemad og social dining, hvor vi søger inspiration. Kantinen kan blive rollemodel for den grønne omstilling i hjemmene hos danskere. Vis på bufetten, hvad og hvordan I gør.
Bare gør det!
Mærker I grøn modvilje, så snig det ind. Lad være med at skilte med det – bare lav smagseksplosioner med overskudsgrønt og tidens trendråvarer: urter, svampe og rødder.
Sund ulydighed
Nej tak til dårlig samvittighed. Det kan godt være, at det er politisk korrekt at spise sundt, men skal andre bestemme, hvad jeg vælger? Nej, siger mange – også dem, der lever sundt, men supplerer med trendretten bøfsandwich med brun sovs.
Underspillet luksus
Hverdagsretter løftes til weekendmenu: Pizzaen får et pift af trøffel, pastaen serveres med morkler og laksen pyntes med den første stenbiderrogn.
No more Nordic
Vi længes ud, og mens restriktioner måske stadig forhindrer de lange rejser, er det nærliggende at tage på opdagelse i fremmede landes madtraditioner. Og det skal laves og serveres autentisk på service, der fremmer smagen (stærk mad på rød tallerken f.eks.).
Planlagt tilfældighed på bordet
Det skal se tilfældigt ud, selv om alt er nøje planlagt, for fællesskabet understreges, når borddækningen er sammensat af ’alt godt fra hylderne’.