Artikel
07.08.2023

Er fremtiden nu?

Er robotter i køkkenet løsningen på manglen på medarbejdere? Kan robotter smage, lave mad og tage hensyn til gæsternes ønsker – eller er robotter ønsketænkning?

Der findes restauranter rundt om i verden, hvor selv topgastronomi tilberedes af robotter uden en håndsrækning fra mennesker. Endnu flere steder sørger robotter for tilberedning i store mængder på rekordtid med garanti for samme smag hver gang. Men er robotter en gimmick, en løsning på et akut personaleproblem eller noget, der har lange udsigter? Vi har spurgt Ole Ravn, der er professor i robotteknologi på Danmarks Tekniske Universitet.

Koldt vand i blodet!

”Det er vel 10 år siden, jeg på tv blev spurgt om, hvornår vi havde selvkørende biler,” fortæller robot-professor Ole Ravn. ”Jeg svarede, at der nok ville gå 5-6 år. Men løsningen er her jo ikke endnu, for det perfekte og sikre produkt er utrolig komplekst. Det samme gælder, når vi taler om robotter i køkkenet. Der findes allerede løsninger på styring af de enkelte processer, men når det kommer til et helt forløb fra råvarer til anretning på tallerken, er det både kompliceret og dyrt. Det rentable robot-køkken er ikke lige rundt om hjørnet.”

Men automatisering er vejen

Det giver mening at lade de enkelte køkkenmaskiner selv overtage styring og overvågning af arbejdet, og det sker i stor stil i disse år, konstaterer Ole Ravn. Som følge af manglen på personale til servering og afrydning giver det også mening, at mere og mere avancerede robotter gør gavn i kantiner, ved mødeservering og på institutioner – og som en del af oplevelsen på konceptrestauranter.

Kan god smag måles?

Sensorer spiller en stor rolle i dag, og når vi kan måle og sætte tal på det optimale resultat, kan vi sikre, at de næste portioner får samme smag og konsistens. Med en sensoranalyse af en ret vil vi sandsynligvis også kunne sige, at X-procent af gæsterne vil synes om resultatet.

Sensorerne kan endnu ikke lugte og smage, men med udgangspunkt i de metoder der i dag bruges til billed- og ansigtsgenkendelse, forskes der i computerens evne til smagsgenkendelse. Det bliver også et must, at vi kan tale med maskinerne, men her er der et stykke vej – ikke mindst i et køkken med mange nationaliteter og accenter.

Kunstig intelligens

I fremtiden vil kunstig intelligens analysere, lære og træffe beslutninger i køkkenarbejdet på samme måde, som vi mennesker gør – herunder maskinlæring, som via algoritmer husker de erfaringer, maskinen gør sig under arbejdet. Det betyder, at maskinen løser opgaverne bedre og bedre, jo mere den arbejder med tingene.

Også gæsterne bidrager til, at de får den optimale oplevelse af den ret, der bestilles. ”Hvis gæsten én gang har fortalt computeren, at han ikke bryder sig om løg, eller at en bestemt ret var for salt, så kan systemet tage højde for ønskerne i fremtiden,” fortæller Ole Ravn.

Masseproduktion i menneskeklæder

I Boston var det en Michelin-kok, der lærte 4 robotter at lave gourmetmad på 3 minutter, men det er masseproduktion og rutineopgaver, der bliver spydspids.

I Japan er produktionen af sushi-ruller mange steder lagt i armene på robotter, og netop den japanske robotudvikling adskiller sig ofte fra dén industrielle tankegang, vi kender: Japanske robotter ligner mennesker! Jeg tror, det er nødvendigt, at industrien indser, at det er vejen til den store accept i offentligheden. Verden er bygget til mennesker!

Skal vi frygte robotterne?

Nej! Selv om det er spået, at 400-800 millioner jobs verden over i 2030 vil være automatiserede, er det ikke en erstatning for kokke og køkkenpersonale. Den nye teknologi hjælper blot med, at der kan arbejdes mere effektivt med at lave mere ensartede måltider, så der bliver tid til at dyrke håndværket samtidig med, at robotter tager sig så af de tunge rutineopgaver, når maden skal serveres. ”Tømrerfaget lider jo heller ikke, bare fordi skruemaskinen blev opfundet,” slutter Ole Ravn.

Status lige nu

Vi kan supplere med, at BENT BRANDT-sortimentet indeholder en del eksempler på de enkeltmaskiner, der allerede selv har overtaget styring og overvågning, som Ole Ravn nævner. RATIONAL har udviklet processer, der betyder, at både ovnene og iVario ’kan tænke selv’ og styre efter opskrifter, hvilket også gælder JØNI kipgryden og VARIMIXER røremaskinen. HOBART opvaskemaskinen måler, hvor beskidt opvaskevandet er og tilpasser tid og forbrug herefter, mens BELLABOT tager slæbet, når maden skal serveres og brugt service skal retur til opvask.