Artikel
02.01.2024

Gør klar til generation Alfa

Mads Arlien-Søborg har en klar opfordring til restauranter, kantiner og hoteller: Skab hver især noget unikt for jeres kunder. Bevar det autentiske, tænk lokalt og på etik og forbered jer allerede nu på kravene fra næste generation.

Vores snak med Mads om fremtiden begynder uundgåeligt med et tilbageblik på Covid19. Om hvor hurtigt branchen er kommet i gang igen. Men han advarer også om, at alt er forandret. Vi kommer aldrig tilbage til tingenes tilstand før 2019. Alle skal finde sig en ny identitet, og der er ikke én trend, man kan følge. Men der er ét ord, der går igen i mad og indretning på tværs af grænserne: autenticitet.

Autencitet

Det handler om at bevare. Bevare traditioner og kulturer i en tid, hvor robotter og kunstig intelligens er på dagsordenen, og hvor frygten for at noget går tabt er reel. I Italien er der en national bevægelse mod genmodificeret mad og fastfood-koncepter. Den franske baguette er kommet på Unescos verdensarvsliste, og på Færøerne og Grønland har restaurant Koks sat nye standarder for begrebet ’lokale råvarer’. Herhjemme kickstartede det nye nordiske køkken vores interesse for det nære og traditioner fusioneret med nytænkning. Det er stadig stort i både køkkenet og i den måde, vi indretter vores spisesteder på.

Nærhed i et internationalt perspektiv

Også andre lande gentænker deres madkulturer med respekt for autenticiteten. Derfor kan det betale sig at holde øje med, hvad der sker i bl.a. Italien, Spanien, Frankrig, Sydkorea, Asien, Kina og Japan. Det veganske køkken kommer fra England, og den originale amerikanske madkultur kan stadig tilføre vores breddegrader noget – serveret med den gæstfrihed, som vi kan lære meget af fra USA.

En sund udfordring - og mulighed

Det er også fra USA, at longevity-bølgen stammer. Det handler om, ’At leve sundt, længere’ gennem en livsstil, der langt hen ad vejen bygger på et lægefagligt og videnskabsbaseret grundlag. At kroppen ældes mindre end dåbsattesten. Bølgen har ramt hele verden,og da der jo i det hele taget er stor fokus på at leve sundere i disse år, er det en bølge, jeg vil opfordre branchen til at holde øje med.

Detox, tak!

En anden vinkel på sundhedsbølgen, som vi ser allerede nu, handler om detox. Vi renser kroppen med en kur af sundhed – velsmagende sundhed! Og mentalt har vi brug for at koble af med mobilen slukket – også når vi er på restaurant, i kantinen, på hotel og på ferie. Mange søger autentiske oplevelser i naturen – langt væk fra bekvemmeligheder, men tættere på os selv. Det er en modreaktion på den kunstige, virtuelle verden.

Digitalt, tak

Andre lukker sig netop inde i den virtuelle verden for at holde omverdenen ude. Hotelkæden CitizenM har skabt et virtuelt hotel i metaverset – et sted i spilleverdenen, hvor avatarer kan tjekke ind for at arbejde, sove og lege og optjene points til køb på kædens virkelige hoteller. Kunstnere udsmykker det virtuelle hotel med digitale kunstværker, som ’gæsterne’ kan købe, og overskuddet går til at bygge et fysisk hotel i virkeligheden på et sted, som avatar-gæsterne får indflydelse på.

Nye tider

Generationerne Alfa og Beta er de børn, der blev født i 00’erne og 10’erne – dem, som om 10-15 år er jeres kunder – og medarbejdere. De kommer til at tage det største generationsspring, vi endnu har set. De har haft en digital og virtuel opvækst, der har gjort dem yderst bevidste om og kritiske over for alt, de møder – også over for den mad og de oplevelser, de udsættes for. De bliver etisk og politisk bevidste i en grad, vi ikke kender i dag. De får tårnhøje forventninger til deres arbejde og arbejdsmiljø. På grund af automatisering – og på trods af politikernes ønsker – bliver arbejdsugen sandsynligvis kun på 20 timer.

Kantinens fremtid?

Så hvilken rolle får kantinerne i en fremtid med en 20-timers arbejdsuge? Måske er det kantinen, der laver og leverer alle familiens måltider. Vi har også allerede set kantiner udvikle sig til food halls med mange forskellige madtilbud – måske fælles for flere virksomheder. Og så er der ikke langt til, at de også kan være spisesteder, hvor der er adgang for alle fra gaden.

Glæde skaber vækst

Jeg vil runde af med et ord, som allerede har fundet vej til bl.a. retailbranchen: Joyconomy. Ordet er det positive modsvar på den uro og de kriser, vi oplever i disse år. Vi møder udfordringerne med glæde og optimisme, dristige og glade farver, fællesskab og tro på fremtiden som middel til at skabe omsætning. I USA har McDonald’s f.eks. introduceret Happy Meals til voksne – med legetøj!

MADS ARLIEN-SØBORG er en af Danmarks førende livsstils- og designeksperter. Som trendforsker og konsulent har han i mange år rådgivet virksomheder og organisationer om udviklingstendenser indenfor forbrugeradfærd, tidsånd og livsstil. Som tv-vært og foredragsholder har han bl.a. beskæftiget sig med vilde hoteller og vores trang til hospitality – de gode oplevelser.