Artikel
14.09.2016

Hotellet, der bader sig i succes

Historien om Hjerting Badehotel er historien om et sted, der gennem alle tider har formået at fange tidsånden. Fra kro og badehotel helt tilbage i 1690’erne, over baller for de unge på 40 og søndagsmiddage for flere hundrede gæster til en position som offshore-industriens foretrukne kursus- og konferencecenter.

Nu er stedet igen badehotel med alt hvad det indebærer af smagfuld afslapning og selvforkælelse. Smagfuld for alle sanser.

Da den 24-årige Peter Petersen i 1980 overtager Hotel Hjerting efter sin far, er det med kroballer, søndagsmiddage, fester, handelsrejsende på værelserne og en livlig pub i sidefløjen. Navnet, Hotel Hjerting, var resultatet af et badeforbud i Ho Bugt, der havde fjernet eksistensgrundlaget som badehotel, der ellers havde knyttet sig til stedet siden 1690’erne – med skiftende udseende og standard.

Men i 1981 begyndte et helt nyt kapitel i hotellet og Esbjergs historie. Offshore kom til byen og med dét, opstod der et stort behov for kursus- og konferencelokaler med tilhørende værelser næsten fra den ene dag til den anden. Peter Petersen gik i banken og lånte med en rente på 22¼ % til yderligere 8 værelser, som supplement til de 14, der var i forvejen. Der blev også investeret i termokander og en overheadprojektor.I de følgende 25 år havde Hjerting Hotel kronede dage med den ene udbygning og ombygning efter den anden.

Beslutningen

Men for hotelejer-ægteparret Karen Margrethe og Peter Petersen var hverdagen blevet rutine. Julen 2007 blev forløsningen: "Vi besluttede os for at lave Hjerting Badehotel igen," fortæller de passionerede hotelfolk, der skiftede julegavepapir ud med tegnepapir. "Hen over julen fik vi lavet de overordnede planer, og den anden uge i 2008 gik håndværkerne i gang efter vores idéer – uden tegninger. Men vi kunne se det for os."

Familien Petersen tog en dyb indånding. Med så omfattende en ombygning kunne man ikke garantere bookninger af værelser, lokaler og fester, der var reserveret året igennem. Kunderne blev hjulpet til andre løsninger, og resultatet var en næsten tom ordrebog, da hotellet skiftede navn i september. Men Hjerting Badehotel var genskabt med smagfuld indretning og gennemført stil og stemning.

Næsten samtidig indviede hele verden finanskrisen.

Fuld kraft frem, finanskrise

"Vi tog skyklapper på i forhold til finanskrisen," fortæller Peter Petersen. "Vi kørte på med markedsføringen samtidig med, at vi skabte et wellness-koncept med professionelle fitness-maskiner, dampbad og sauna.

I dag er afdelingen udvidet til 350 m2, der også huser en massør og kosmetolog, en fysioterapeut, en fodplejer og en frisør, som lejer sig ind, og som både er en del af badehotellets wellness-pakker og et selvstændigt tilbud til Hjerting-borgerne."

Familien Petersen indrettede også en butik som en del af badehotellet. På det tidspunkt var der ikke andre indkøbsmuligheder i den del af byen, og værtsparret mente, at der var behov for et sted, hvor gæsterne kunne købe souvenir med hjem i form af lækre egnsspecialiteter som Fanø pålæg, Hjerting Laks, kaffe og te, vine, chokolade og meget mere – foruden noget af det flotte BENT BRANDT-service, som anvendes i restauranterne.

Butikken er i dag også lokalområdets foretrukne gavebutik og vinhandel med udsøgt betjening fra én af hotellets mad- og vinkyndige tjenere. Der er åbent tirsdag til søndag.

Romantisk moderne

Det var et sejt træk at gøre konceptet som badehotel kendt, men i Hjerting red man stormen fra finanskrisen af, og i 2013 kunne det driftige værtspar føje 12 ferielejligheder til i rækken af overnatningsmuligheder. De blev indrettet i syv strandhuse, der var opført på tilkøbte grunde omkring badehotellet, og i 2015 er yderligere 4 lejligheder kommet til.

"Ferielejlighederne med eget køkken henvender sig primært til familier, der ønsker et længere ophold, og i vintersæsonen har det vist sig attraktivt for virksomheder, der har personer under uddannelse i byen i længere tid," fortæller Peter Petersen.

Ferielejlighederne supplerer de 39 værelser og suiter, der alle er indrettet i lys og meget smagfuld badehotelstil. Indretningen er her – som resten af hotellet – et resultat af Karen Margrethe og Peter Petersens store passion for design og boligindretning. "Det skal være smukt og romantisk på den moderne måde," lyder forklaringen på et mix af stribede, velpolstrede sofaer, blomstrede tapeter, designerlamper og -stole, hvide paneler og en møblering, der giver optimal lys og udsigt til stranden og Ho Bugt 40 meter fra hotellet.

Romantisk og kvalitetsbevidst, fordi Hjerting Badehotel besøges af et stort antal par, der nyder en weekend eller miniferie i selvforkælelsens tegn – mange danskere, mange fra København og mange fra Norge, hvor hotellet markedsfører sig kraftigt.

Let og gastronomisk

Hjerting Badehotel har to restauranter – en afslappet og uhøjtidelig café med lette retter og en gourmetrestaurant på højt niveau.

"Caféen – Ship Inn – har været en del af hotellet side 1968," fortæller Peter Petersen. "Dengang var det nok et af de første steder i Danmark, der blev indrettet som en engelsk pub, og vi har bevaret lidt af stemningen i den ene del af caféen, for stedet har stadig stor lokal betydning som samlingspunkt. Det er også et meget besøgt frokoststed for esbjergenserne, og om sommeren tiltrækker den store terrasse masser af gæster."

Strandpavillonen er det gastronomiske hjørne på badehotellet. Køkkenchef Søren Pilegaard står bag hotellets madkoncepter, og det er en formidabel udsigt, der ledsager specialiteter og menuer, som primært er baseret på lokale råvarer i ypperlig kvalitet.

Næste projekt

Karen Margrethe og Peter Petersen er et meget synligt og aktivt værtspar, men den daglige ledelse af hotellet er uddelegeret til et chefteam, der foruden datteren Mie Hyttel som salgschef m.m. består af hotelchef Tanja Koppelgaard Hansen og F&B-chef Søren Pilegaard. Det giver tid til, at Peter Petersen kan kaste sig over et nyt projekt. Sammen med en kompagnon står han bag planerne om byggeri af Esbjerg City Hotel – et 11 etager højt businesshotel med 100 værelser midt i byen. Og mens mange frygter for Esbjergs fremtid uden fuld kraft på offshore-aktiviteterne, har Peter Petersen jo gode erfaringer med at rykke i tider, hvor andre holder sig tilbage.

Så mon ikke badehotellet, der bader sig i succes, får følgeskab af endnu et hotel med høj profil. I bogstaveligste forstand.

Køkkenet og caféen i det nye hotel er projekteret af BENT BRANDT, der også leverer service og køkkenudstyr til succesen i Hjerting. "Jeg kan ikke huske, vi har handlet andre steder," siger Peter Petersen, der overlader nyindkøbene til hustru, datter og medarbejdere, når der tages på inspirationstur til showroomet i Aarhus et par gange om året – bl.a. for at finde nyt porcelæn fra FIGGJO og RAK. Porcelæn, der traditionen tro forsynes med hotellets logo.