Artikel
07.06.2021

Kærlighed til kyllingen

Anders og Bettina åbnede porten til en hot succes i Cold Hawaii. Med rigtige flammegrillede kyllinger – tilberedt som de havde lært at elske dem i Frankrig. Juicy og med sprødt skind.

Anders Højlund og Bettina Tikøb er vant til sæsonarbejde. Megahårdt arbejde i perioder – ganske vist arbejde, der også er deres passion, nemlig skisport og surfing. Derfor har parret i en årrække tilbragt vinteren som ansvarlige for 8 hoteller og danske skiturister i Frankrig og sommeren i selskab med surf- og naturturisme hjemme i Klitmøller.

Det var efter vinterens hårde arbejdsdage, at parret ved aftenstide fandt kærligheden til kyllingen. På det tidspunkt var der timer til de franske restauranter slog dørene op, så de fabelagtige grillkyllinger fra delikatessen i byens supermarked stillede både sult og lækkersult flere gange om ugen.

I de halvanden til to timer tilberedningen tog, var det et flot syn. Langsomt roterende foran synlige flammer fik kyllingerne sin gyldne farve og liflige duft i perfekte omgivelser i det franske kyllingegrill-ikon, Rotisol.

Den oplevelse skulle de tusindvis af turister i Klitmøller også ha’.

Fra fransk vinter til Cold Hawaii

Anders og Bettina har haft hus i Klitmøller i 11 år. I den tid har byen og turismen udviklet sig enormt, og i dag er der 12 forskellige spisesteder i sæsonen, men parret var sikker på, at der også var plads til et sted med kærlighed til kyllinger.

Og stedet havde de – deres 78 m2 store garage, hvor den tidligere ejer og passionerede jæger havde indrettet et baglokale med fliser, stålborde og køleskabe i en standard, som Fødevarestyrelsen sagde god for.

I den forreste del – synlig, når den store port åbnes til Le Garage – står nu på tredje år to funklende flotte ROTISOL kyllingegrill i sort og messing. ”Vi har set dem overalt i Sydeuropa, og de er simpelthen state of the art,” siger Anders. De har hovedrollen i en godt planlagt succes med ca. 4.000 solgte kyllinger på 6 uger i sæsonen plus weekender og helligdage inklusiv julen, hvor menuen står på grillstegt and.

Kyllingerne skal bestilles i forvejen, og senest kl. 16 til takeaway om aftenen. Så er de klar til børnefamilierne kl. 17.30 og kl. 19 til de øvrige. På den måde sikrer Anders og Bettina sig mod at stå med usolgte kyllinger ved lukketid.

Og meget er takeaway, men i godt vejr kan 50-60 gæster nyde de bestilte kyllinger, grillede ribbenssandwich, populære salater, en softice eller varme og kolde drikke uden for, mens en snes personer kan krybe i læ i det store drivhus.

Plug’n’play

”Vi er ikke køkkenuddannede, men Rotisol er faktisk plug’n’play, så kyllingekonceptet er nem at gå til,” fortæller de to iværksættere. ”Vi griller kyllinger i 5 rækker á 5 stk., og man lærer hurtigt at se, når spyddene skal skifte plads, fordi varmen bliver stærkere mod toppen.”

Varmen fra flammerne overføres via kakler til kyllingerne gennem hundredvis af små støbejernspigge, og det er dét, der er ROTISOL-hemmeligheden bag saftigt kød og sprødt skind. ”Der har faktisk ikke været en eneste mislykket kylling,” konstaterer Anders.

Leverandører valgt med omhu

Lige som der ikke var tvivl om valget af Rotisol og Carpigiani softicemaskinen til den gode flødeis fra Ryå Mejeri, er de øvrige leverandører også valgt med omhu.

”Vi griller kun ferske kyllinger, der har gået frit på en gård i Aars – både konventionelle og økologiske. De fleste af vores grøntsager er økologiske, og det samme er den kaffe, vi har valgt fra Mexico. Vi supplerer fadøl med flaskespecialiteter fra det lokale Thisted Bryghus, og vores udvalg af vin dækker vist de fleste ønsker – inklusiv den kolde rosé, som passer godt til stemningen i Cold Hawaii,” lyder det fra Anders, der også siger, at han har valgt BENT BRANDT med omhu.