4 mio. gæster til bords
Når de to Superspeedfærger fra det norske rederi Color Line sætter kursen mod henholdsvis Larvik og Kristiansand fra Hirtshals, kan omkring 500 gæster sætte sig til bords i flotte omgivelser i restauranten, der på den ene af færgerne snart tilbyder et nyt street food koncept. Og så er der caféen med de lette retter, hvis ikke man vælger at tilbringe de 3,5 timer, det tager at tilbagelægge strækningen mellem de to lande, i hurtigfærgernes buffetrestaurant. Her dækkes der morgen, middag, aften og sen aften op med all-inclusive lækkerier.
Der er også café, bar og sæsonaktuel buffetrestaurant på færgerne på Color Line-ruten mellem norske Sandefjord og svenske Strømstad – en rute, der er lidt af et shopping-mekka med alt fra fødevarer, isenkram, elektronik, fashion og parfumeri ombord.
Cruise – et kapitel for sig
Ruten mellem Oslo og Kiel er et kapitel for sig – og i sandhed beviset på, at hos Color Line tager man restaurantdrift seriøst. Hele 12 forskellige restaurantkoncepter kan de op til 2.400 passagerer vælge imellem på færgerne Color Fantasy og Color Magic. Rune Johansen, drift- og udviklingschef for F&B hos Color Line fortæller:
"Forskellen på vores skibe og et krydstogtskib er, at vi kan tage biler med på turen. Men ellers tilbyder vi vores passagerer på den 20 timer lange sejlads overdådig luksus og oplevelser, der kan måle sig med et cruise under fremmede himmelstrøg. Vi har suiter, promenader, internationale musicalshows og masser af live musik, casino, badeland, spa og træningscenter – foruden 12 forskellige restauranter, der kan tilfredsstille såvel truckeren som børnefamilien og dem, der søger den ultimative gastronomiske oplevelse. For ruten er både en transportgenvej, vejen til ski- og ferieoplevelser og stedet, som mange hundrede tusinde vælger til 2-dages cruise og selvforkælelse."
Mad fra bunden
Hver af de 12 restauranter på de to cruise-færger har sit eget køkken ombord, der suppleres med daglige leverancer fra Color Lines centralkøkken i Hirtshals. Stort set alt fremstilles fra bunden, og kvaliteten er høj, bevidner tilfredshedsanalyserne blandt gæsterne.
Centralkøkkenet i Hirtshals tager sig af mange grundtilberedninger – f.eks. saucer. Det er også her, at kød tilberedes i store sous vide-anlæg eller på båndstegere. Der forbages pizzabunde og grøntsager forædles – meget af dét, som mange ellers ville vælge at købe som industrielt forarbejdede produkter, forklarer Rune Johansen.
Tro tjeneste
Både på skibene og i centralkøkkenet er BENT BRANDT fast leverandør og sparringspartner. Sådan har det være siden begyndelsen af 90’erne, og for BENT BRANDT er Color Line et holdarbejde, der involverer de fleste afdelinger i huset.
"Foruden de løbende leverancer af service og grej, maskiner og udstyr bruger vi BENT BRANDTs ekspertise til indretning af de buffeter, der er så vigtig en del af restauranterne," siger Rune Johansen.
"Og ja, vi har været en trofast kunde, for vi oplever en meget høj grad af service fra alle i firmaet. Alt leveres til tiden – og hurtigt. De er til at stole på!"
Sejr til Norge
Rune Johansen fremhæver også, at udvalget er stort. Derfor var det også muligt at lave en omfattende test, da der sidste år skulle vælges nyt porcelæn. Stel fra forskellige producenter blev udvalgt og blev efterfølgende udsat for strabadserne fra virkeligheden med 4 mio. gæster.
Resultatet blev specialdekoreret porcelæn fra Figgjo. Et resultat, som bifaldes med en vis norsk stolthed af drift- og udviklingschefen, der ser positivt på fremtidsudsigterne for skibstrafikken. "Det er jo en meget miljøvenlig transportform, så hvem ved – måske kommer der flere Color Line-ruter i de kommende år."