Deli-succes i kantinen
Men en femtedel af kantinens omsætning skabes i et lille hjørne af lokalet – i dét, som minder om en amerikansk deli med lækkerier, friskbagt brød og kager, kaffespecialiteter, slow juice, raw bars og tapas, sushi eller fredagsbøf til familien. Tre kokke og to cafémedarbejdere arbejder på fuld tid i deli'en.
Den baristatrænede medarbejder fremstiller de flotteste kaffespecialiteter på den store Simonelli espressomaskine. En større udgave af den nyindkøbte juice-presser er allerede bestilt – sunde frugtsafter og grøntsagsshots er et hit.
Tirsdag og torsdag er køen lang ved disken, hvor to kokke 'bygger' megaburgere med forskelligt, frisk og hjemmelavet tilbehør. Og det friskbagte brød – det 'går som varmt brød'.
Både deli og kantine er 'pengeløst' område. Køb betales med medarbejderens ID-kort, og alt sælges til meget fordelagtige priser.
Ud af huset – og hjem
Kantinechef Maiken Bisgaard vurderer, at 80% af deli'ens produkter indtages på fabrikken, mens resten nydes derhjemme.
"Der er meget ud af huset, når der er sushi på menuen – så producerer sushikokkene over tusinde stykker. Der er også takeaway i stor stil om fredag-en, hvor vi tilbyder 'Fredagsbøf' med eller uden forret og med et varieret og lækkert tilbehør hver uge," fortæller Maiken Bisgaard. Alt er hjemmelavet – også denne uges røgede paprika. "Mange af vores næsten 4.000 medarbejdere har lang transporttid, så muligheden for at slippe for madlavning, når man kommer hjem, er værdsat."
Det bekræfter Marlene, der står i kø ved disken for at få en blandet salat med hjem. "Jeg køber salat, tapas, sushi og lignende med hjem 2-3 gange om ugen. Det er et sundt alternativ til den pizza, det nok ellers var blevet til," fortæller Marlene, der samtidig snupper den første af dagens 2-3 grøntsagsshots. "Med masser af ingefær," supplerer kollegaen og stamkunden Mette. "Det giver os virkelig energi til arbejdet, og er det ikke nok, kan vi supplere med de raw-snacks, som man ellers næsten ikke kan få andre steder."
Også takeaway-menuerne til Mortensaften, Valentinsdag, jul og nytår er populære.
I kontakt med kunderne
Netop nye tiltag, variation i tilbud og ikke mindst sundhed er drivkræfter i deli'ens succes. "Vi lytter til kunderne, og i modsætning til tag-selv buffeten har vi her direkte kontakt til hver enkelt kunde.
Nu bygger vi om, så vi får endnu mere front mod kunderne," fortæller kantinechefen, der også investerer i en panini-grill til nyudviklede, sunde panini-varianter som supplement til dagens fire varierende sandwich.
Der er også lun leverpostej i deli'en – HP's hjemmelavede postej. HP er slagtermester med de gamle opskrifter i behold fra dengang, han havde egen forretning. Tre bagere bager alt brød efter recepten for sundt brød – og rugbrød fremstillet på gammeldags maner med kerner i blød og uden hvedemel. For ikke at tale om succesen med onsdagssneglene.
BENT BRANDT som sparringspartner
Bageaktiviteterne fik inspiration fra et kursus med gamle bagemetoder, som kok og inspirationskonsulent Kim Schytt fra BENT BRANDT sammensatte specielt til Siemens. Også BENT BRANDT-konsulent Ole Jørgensen har ifølge Lena Christophersen, Head of Catering & Cleaning hos Siemens, en central plads i udvikling af både deli og køkkenfaciliteterne i Brande.
"Vi bruger Ole rigtig meget, og hans faglighed og praktiske erfaringer fra vores verden gør ham til en værdifuld sparringspartner – f.eks. nu, hvor vi går i gang med at bygge om i deli'en," fortæller Lene Christophersen.
Den faglige stolthed inspirerer
To sushikokke med flere specialer, en forhenværende restaurantejer, adskillige kokke fra gourmetrestauranter. Det er 40 håndplukkede og højt motiverede medarbejdere, der arbejder i Siemens-køkkenet, som drives af Eurest.
"Den faglige stolthed er stor, fordi vi laver alting fra bunden. 200 liter suppe hver dag – 300, når det er asparges- eller tomatsuppe – er lavet med fond fra f.eks. de høns, vi koger og piller i stykker til høns i asparges. I dag er suppen kinesisk, for med omkring 4.000 medarbejdere fra 79 forskellige lande er der mange hensyn at tage. Og alle byder ind med idéer – f.eks. idéen om at lave sushi-kurser for Siemens medarbejderne. Eller lave en deli som supplement til kantinen," slutter Maiken Bisgaard.