Artikel
27.02.2015

En smag af kunst

750.000 besøgende om året og en position som et af verdens førende kunstmuseer. Det er ambitionerne for kunstmuseet ARoS i år 2017, hvor Aarhus er international kulturhovedstad. For ambitiøst? Sandsynligvis ikke. En stor udvidelse under jorden med et spektakulært kunstværk som en del af arkitekturen gør klar til at sætte ARoS yderligere på verdenskortet – og det går allerede meget godt.

Ambitionerne gælder også museets café og restaurant, der af mange anses for at være Danmarks bedste museumsspisested.

Restaurant og café på kunstmuseet i Aarhus hedder ganske vist ART, men restaurant-chef Martin Søgaard og køkkenchef Bjørn Madsen er ellers ikke meget for at kalde museets gastronomiske koncept for kunst. Det handler om håndværk, mener de. Men kunsten kommer nu tæt på – både når man ser de næsten skulpturelt flotte serveringer, og når man på menukortet finder f.eks. 'Kviums livret'.

Kunsten inspirerer

"Kvium elsker fiskefrikadeller, så under den netop afsluttede udstilling med hans kunst kunne man få dem i en klassisk version i caféen, og i restauranten serverede vi dem i en finere udgave med jomfruhummer og røgede kartofler anrettet på et spejl – en stor succes," fortæller Bjørn Madsen. Udstillingens tema var nemlig 'selvindsigt', så for en periode var tallerkenerne fra Figgjo og Dudson forbeholdt andre retter på restaurantens menukort, mens Lounge-serien i forskellige farver dannede baggrund for fiske'dellerne i caféen.

"Vi lader os inspirere af udstillingerne, men vi kopierer ikke enkelte værker," forklarer køkken-chefen, der bl.a. har stået for røde splatter på tallerkenen, mens Anish Kapoors kanon hvert 20. minut affyrer rød maling mod væggen og 'The Velvet Devil' rødvin i glasset som akkompagnement til den amerikanske macho-kunstner Wes Langs udstilling. Også Kvium har i øvrigt lagt navn og etiket til en særlig udstillingsvin.

Med bierne på arbejde

Med fri adgang fra gaden, lækre kager, anderledes sandwich og lette, regionale retter er caféen på ARoS blevet et populært mødested for byens borgere, og i lavsæsonen skaber musikalske arrangementer, foredrag og events liv i bygningen. Succesen har betydet, at der nu er indrettet et komplet produktionskøkken i tilknytning til caféen som aflastning til restaurantens køkken på 8. etage.

Det er ikke mindst Martin Søgaards og Bjørn Madsens fortjeneste, at restaurant ART i dag er en højt prioriteret del af hele museumsoplevelsen. Med kompromisløs kvalitet er stilen ny nordisk med tydeligt lokalt islæt – meget lokalt endda, for honningen stammer f.eks. fra det bistade, der er bygget ind i restaurantens væg, og krydderurterne plukkes i 11 højbede på museets tag.

"Vi havde længe ønsket os et bistade, men da taget på museet er vores udsigtsplatform, ville summende bier nok ikke være så populære. I stedet foreslog husets teknikere, at man kunne bygge et bistade ind i murværket med direkte adgang for bierne udefra og med mulighed for, at gæsterne kan følge biernes arbejde gennem en glasplade," fortæller Bjørn Madsen.

Men et rigtigt 'bistade' – i træ og på hjul, men uden bier – er der også blevet plads til i den stilrene restaurant med den fantastiske udsigt over Aarhus. I bistadet opbevares forskellige bitavler med f.eks. lynghonning og skovhonning, som tjeneren serverer direkte fra tavlerne efter gæsternes ønske.

Så selv om Martin Søgaard og Bjørn Madsen helst ikke vil kalde konceptet for kunst, er bierne vel et eksempel på en art installationskunst og gastronomien på tallerkenerne en velkomponeret udfordring til vores sanser – ligesom indretningen af det minimalistiske køkken var en udfordring for konsulent Per Plesner og projektafdelingen hos BENT BRANDT.

Men stor kunst udvikles jo ofte under trange forhold…