Hjem til Aarhus
Den 1. juli 2014 vendte Comwell tilbage til Aarhus – igen i en bygning, hvis arkitektur vækker opsigt og med et koncept, der er banebrydende. For Comwell Aarhus anno 2014 er ikke kun byens største hotel og konferencested, men også en ambitiøs restaurant med et køkkenkoncept, der rækker helt op på 25. etage.
Lad os starte på 21. og 22. etage. Her finder vi nemlig kantinerne for revisionsfirmaet Deloitte og advokatfirmaet Bech-Bruun – vi behøver næppe skrive, at udsigten herfra er formidabel. Men køkkenfaciliteterne er usædvanlig begrænsede i betragtning af, at hver af kantinerne dagligt gæstes af 100-120 personer. Her finder vi hvert sted et par flotte buffeter med varme og kolde zoner. Der er anretter-faciliteter, lidt køl, varmeskabe samt service- og afrydningsvogne placeret i nærheden af elevatoren – elevatoren, der er kodet til transport mellem de to kantiner og køkkenet hos Comwell. Og det er faktisk koden til et ganske specielt samarbejde, der har været to år undervejs i et hønen-og-ægget kompleks.
Gæt et køkken
Driftsdirektør Peer Rysgaard, Comwell, har været med hele vejen, og han fortæller: "Vi har i adskillige år været på udkig efter et godt sted at etablere os igen i Aarhus, og med en beliggenhed lige midt i byen og en fantastisk arkitektur, var City Tower-projektet meget interessant for os. På 12 etager kunne vi etablere 240 værelser og møde- og konferencefaciliteter til 1.000 personer, og da de øvrige etager allerede var lejet ud til Deloitte og Bech-Bruun, var projekteringen langt fremme, da vi kom ind i billedet i 2012. Så vi blev hurtigt mødt med spørgsmålet om, hvor afløb, udtræk og installationer i køkkenet skulle være."
Men det var ikke helt enkelt at svare på, for måske skulle køkkenet ikke kun servicere hotellets gæster, men også husets øvrige beboere.
"Både Deloitte og Bech-Bruun henvendte sig til os for at høre, om vi kunne strikke et koncept sammen, så vi stod for leverancerne til deres kantiner og en omfattende mødeservering," fortsætter Peer Rysgaard. "Det er strukturerede folk, så vi fik et stort datamateriale, der viste, hvordan menuerne tidligere havde været sammensat, mængder og årets gang, og så var det ellers op til os at komme med et detaljeret udspil. Selv om medarbejderne i begge firmaer havde været godt forvænt, ønskede vi at udfordre dem med et kvalitetsniveau, der var endnu højere og med stor fokus på sundhed. Det blev til en fantastisk konstruktiv dialog, der hurtigt blev til gensidig tillid, for alle tre parter var af tidsmæssige årsager nødt til at lægge sig fast på dimensionering og indretning af køkkener i tiltro til, at vi ville blive enige. Og det blev vi, og resultatet er, at alle parter får mere for pengene gennem koordineret stordrift i et restaurantkøkken, der har sat overliggeren højt. Processen har betydet, at der i dag er en fantastisk god løbende dialog mellem os, og konceptet udvikler sig hele tiden – etableringen af en fredagsbar er et eksempel."
En fire timer lang liste
Processen betød også, at Peer Rysgaard allerede fra starten af forhandlingerne tog kontakt til salgschef Peter Bjerrum fra BENT BRANDT. "Der skulle træffes beslutninger, men vi vidste jo ikke hvor stor kapacitet, vi skulle dimensionere efter. Det forstod Peter helt, og med den erfaring, vilje og tilgang til opgaven, jeg mødte, var jeg ikke i tvivl om, at det var dem, der skulle være med til at folde projektet ud," siger direktøren, og køkkenchef Nikolaj Retpen nikker.
Det var Nikolaj Retpen, der tre måneder før åbningen fik opgaven med at få alle detaljer på plads – inklusiv bestilling af det køkkengrej og service, der ville gøre ham i stand til at føre sine ambitioner ud i livet. Han husker stadig den fire timer lange telefonsamtale med isenkram-salgschefen hos BENT BRANDT, Annette Sparbo, da bestillingslisten skulle gennemgås en sidste gang – for ikke at tale om udpakningen af de 26 paller med varer fem dage før åbningen.
Succes!
"Jeg er udlært kok i Aarhus og har i en årrække udlevet en drøm som kok og køkkenchef på de mest fantastiske og eksotiske resorts og luksushoteller på Maldiverne og Bali, men ønsket om et familieliv i Danmark trak," fortæller manden, der skiftede palmerne ud med en byggeplads i Aarhus og efterfølgende en opstart af en succes, som ingen havde forudset størrelsen af.
"Det var vanvittigt. Bemandingen var lagt efter budgetterne, men allerede et par måneder efter starten, var vi fem kokke og to elever mere i køkkenet. Jeg tror, at jeg har indkøbt dobbelt så meget RAK- og Dudson-porcelæn, som først bestilt, og jeg er virkelig taknemmelig over, at både Peter Bjerrum og konsulent Per Plesner fra BENT BRANDT er så superdedikerede til deres job – de kommer fluks, når jeg kalder, vi laver bestillingerne på stedet, og de ved, at det er NU, jeg skal bruge tingene," siger køkkenchefen, som på intet tidspunkt under vores snak og rundtur lader sig påvirke af, at hotellet er fyldt, der afvikles en halv snes mødearrangementer plus en heldagskongres og gallamiddag med 240 personer, frokostbuffet, en næsten udsolgt a la carte restaurant til aften, café og fredagsbar, og der er 220 medarbejdere på 21. og 22. etage, som skal have restaurantmad og mødeservering.
Men tingene fungerer jo, og fornemmelsen af et hold, som løfter i flok, er tydelig, konstaterer Nikolaj Retpen, der dog overvejer at inddrage sit kontor til køkkenbrug – den eneste udvidelsesmulighed, han lige kan få øje på.