Artikel
07.09.2016

Til bords ombord

Velkommen på et par af Danmarks største hoteller. Velkommen på de to Oslo-både, der hver aften stævner ud fra henholdsvis København og Oslo med op til 1.900 passagerer ombord på hver båd. Passagerer, der kan sætte sig til bords i forskellige restaurant-miljøer, der har én ting til fælles: Mad lavet fra bunden i tårnhøj kvalitet. Velkommen til en arbejdsplads, der bliver en livsstil.

Med henholdsvis 702 og 637 kahytter indtager de to DFDS-skibe, Pearl Seaways og Crown Seaways, et par af pladserne som Danmarks største hoteller. Hvis ordet 'kahytter' umiddelbart forbindes med små rum med køjesenge og et koøje, er sammenligningen med et hotelværelse mere nærliggende. For alt ombord på de to Oslo-både oser af kvalitet og gode oplevelser. Det gælder også i restauranterne, der er årsagen til vores besøg.

Livet til havs

Gennem flere år har konsulent Thomas Rønnow fra BENT BRANDT været ombord hver anden uge for at sørge for leverancer og bistå med inspiration og løsninger til både arbejdet i køkkenet og præsentationen af de mange madtilbud. Vi bliver mødt af Kent Vildbæk og Mark Andersen. Kent Vildbæk har som medlem af DFDS-direktionen ansvaret for al hotel-, restaurant- og butiksdrift ombord på Crown Seaways – en forretning med en omsætning på 320 mio. kr. og 240 medarbejdere. Mark Andersen har været ombord i knap fem år og har for nylig overtaget jobbet som køkkenchef og leder af de 26 medarbejdere i køkkenet.

De to ledere er enige om, at det er lidt af en livsstil at være medarbejder på Oslo-bådene. Man arbejder 14 dage på skibet og har 14 dage fri. Staben omfatter ingen nordmænd, kun få københavnere, men mange svenskere – og nordjyder. For mange giver de to fri-uger nemlig mulighed for at bosætte sig langt fra anløbsbroen – flere bor bl.a. i Syd- og Østeuropa. Og altså i Nordjylland.

Skabt til stort rykind

Vi starter rundturen i '7 Seas Buffet Restaurant', hvor op mod 900 gæster i to seatings forsyner sig fra den 32 meter lange buffet – Thomas Rønnows stolthed. Med det store rykind er praktikken omkring buffeten meget vigtig, og her betegner Kent Vildbæk og Mark Andersen udbygningen med yderligere tre små buffetdiske for enden af den store disk som 'måske den bedste investering, der er gjort', fordi det har givet et rigtig godt flow. Her præsenteres henholdsvis et imponerende udvalg af konditorens desserter, det store ostebord og skibets tilbud til gluten- og laktose-allergikere – en buffet, som Mark forventer skal udvides til det tredobbelte.

"Nordmænd er stærkt fokuseret på netop gluten og laktose," fortæller køkkenchefen, der samtidig kan afsløre, at asiatiske rejsende falder i svime over dessertbuffeten. Også her forventes mængderne at stige – allerede i år vil 130.000 asiatiske incoming-turister tage for sig af de søde sager, der i øvrigt produceres ombord af Dronning Ingrids tidligere private kok og konditor.

Buffeten – inklusiv en righoldig børnebuffet med børnebetjent ta'selv softicemaskine – bugner af nordiske lækkerier. Alt laves fra bunden i skibets køkken, bageri og slagteri, og storytelling er indbygget, som når historien om Dyrlægens Natmad og æg med egne, håndpillede rejer danner baggrund for gæsternes 'byg-selv' projekter.

I november og december er buffeterne en lang, meget populær nordisk juletradition. En tradition på linje med julefrokosten for omkring 500 københavnske hjemløse, der både kan spise sig mætte og få alle resterne med hjem i en doggy-bag.

For enhver god smag

'Marco Polo' er navnet på skibets gourmet-restaurant, hvor to kokke i et separat køkken sørger for ypperlig mad og udsøgte vine til 65-70 gæster. "Mange af Marco Polo-gæsterne starter i vores tapas- og vinbar, hvor viden og passion for god vin lyser ud af vores garvede vintjener," fortæller Kent Vildbæk, der samtidig præsenterer os for nyindrettede 'Little Italy', som er blevet en kæmpesucces – ikke mindst hos børnefamilierne. Her serveres pizza og pasta efter originale opskrifter i et flot, flot interiør. "Godt at projektfolkene hos BENT BRANDT var stædige og holdt fast i, at vi skulle ha' røde Eames-stole," erkender skibets øverste, kommercielle chef.

Det er Crown Seaways egen slagter, der sørger for udskæringen af de bøffer, der serveres i 'Explorer Steakhouse'. Det danske oksekød stammer fra Kildegården ved Mariager Fjord, der er sydfynsk lam fra Hjelholt og langsomt voksende 3.500 gram kyllinger fra Allégården på Nordfyn. Hvis ikke det da lige handler om japansk Wagyu-kød. Alt sammen en del af den storytelling, som slagteren formidler og fremviser før afgang iført bowlerhat.

Efter et besøg i den irske pub med levende folkemusik, går turen til den store 'Columbus' natklub, som også lægger dansegulv og orkester til arrangementer som 'Vild med dans', 'Rock Cruise' og 'Hold da fest'.

Og apropos fest. Der er kun få afgange, hvor Oslo-bådene ikke danner rammerne for familie-arrangementer i alle størrelser og for alle aldersklasser, så personalet tæller også en tjenerstab, der har speciale i fadservering.

Rundturen slutter – efter et besøg i 'Sky-baren', der fungerer som sodavandsdiskotek i ferieugerne – med et kig til de mange konferencefaciliteter. Ikke mindre end 60.-70.000 kursus- og konferencegæster benytter sig årligt af muligheden for effektiv mødeaktivitet kombineret med fornemmelsen af luksus og god mad.

Køkkenudfordringer

I køkkenet præsenterer Mark Andersen os for nogle af de ting, der gør indretningen på et skib speciel. Det meste inventar er boltet fast, og alt på hjul har bremser. Der er 'søræling' på komfuret – en lille kant – og opvaskemaskinen skal placeres på langs, så vandet ikke flytter sig fra side til side, hvis skibet 'ruller'. Ovne og friture er placeret i brandsikre nicher. I tilfælde af brand kører en rulleport ned, og det automatiske brandslukningsanlæg går i gang. Og så er der elektriciteten, der er uden jordforbindelse, så alle stik på maskinerne skal udskiftes.

Og endelig: Udfordringerne, når køleborde, ovne m.m. skal udskiftes, og adgangen er gennem en almindelig skibsdør. Skære hul i skibssiden? Det kan blive nødvendigt, men Thomas Rønnow har vist 'tryllet' med det nye kølebord…